Interrail Avontuur | #1

Mijn zomervakantie staat deze keer helemaal volgepland met leuke dingen, en ik heb er enorm veel zin in! Het spannendste en vetste wat er gaat gebeuren, zijn toch wel de 2/3 weken die ik ga interrailen. In de komende blogposts wil ik jullie graag op de hoogte houden van mijn reis. Deze keer gaat het over de eerste voorbereidingen.

begin

Samen met een vriendin vertrek ik 18 juli met de trein richting Berlijn. Ongeveer een half jaar geleden hadden we voor het eerst over de zomervakantie: wat willen we gaan doen? Waar willen we naar toe? Vorig jaar wilden we eigenlijk ook gaan interrailen, maar toen gingen we met een grotere groep op vakantie naar Albufeira. Des te meer zin hadden we om dit jaar wel te gaan!

Route

Als eerst bedachten waar we allemaal naar toe wilden.  Via Kopenhagen naar Berlijn… richting Boekarest en Sofia.. gaan we door Polen? Gaan we alleen door euro-landen? Of willen we juist richting Frankrijk en Italië? Via Google Maps maakten we routes die we konden volgen. Onze uiteindelijke route zie je op onderstaand kaartje, we willen de blauw/groene bolletjes volgen. De andere kleuren bolletjes zijn plaatsen waar we eerst ook aan dachten, maar daar hebben we uiteindelijk toch vanaf gezien.

de reis

We besloten om meer richting Centraal/Oost- Europa te gaan, omdat we in landen als Italië en Frankrijk al vaak zijn geweest, en we wilden nu graag nieuwe dingen ontdekken.

We beginnen in Berlijn, een stad die we allebei al heel lang willen bezoeken. Vanaf daar gaan we door naar Praag, ik ben zelf al een dag in Praag geweest, maar dat was met mijn voetbalclub en toen heb ik de stad niet uitgebreid kunnen bekijken. Dan gaan we door naar Wenen en Boedapest. Wenen is een goede tussenstop, en hebben we goede verhalen over gehoord, maar Boedapest kijken we het meest naar uit! Het schijnt een fantastische (én lekker goedkope) stad te zijn.

We wisten vanaf het begin al dat we dat we naar Kroatië wilden, het lijkt ons echt een prachtig land! Daarom gaan we vanaf Boedapest door naar Zagreb, de hoofdstad. We willen ook een dag naar de Plitvic Meren gaan, een prachtig natuurpark!

 Kijk nou! Dit lijkt ons echt een van de mooiste dingen van onze reis. Onze laatste bestemming is Split. Split ligt onder in Kroatië, en is een strand/party bestemming, daar willen we na alle steden eventjes chillen voordat we naar huis vliegen.

De kosten

Een reis als deze is niet goedkoop, en we zijn allebei al lang aan het sparen. Eerst wilden we drie weken gaan, maar dat hebben we al snel ingekort naar 2. We rekenden uit wat we ongeveer nodig hadden (hele excel sheets zijn aangemaakt!), en keken naar ervaringen van anderen. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat we zeker minimaal €1000 nodig hadden. We hebben de goedkoopste interrail pas (5 keer reizen binnen 15 dagen), en gaan in Kroatië met de bus reizen. We verblijven in hostels, het enige waar we daarbij om geven is de prijs (liefst zo goedkoop mogelijk!) en de locatie, en daar zoeken we een goede balans in.

Ik wil voor mezelf duidelijk bijhouden wat ik allemaal uitgeef aan de reis, en ben van plan dat ook op mijn blog te doen. Momenteel ziet het lijstje er als volgt uit:

Interrail ticket:  €200

Vliegticket:          €134

Hostel Berlijn:    €57 (€19 p/n)

Dingen die nog geregeld moeten worden

Ons eerste plan was om alles vanaf het begin al vast te leggen, maar we hebben besloten dit niet te doen. We gaan ons eerste hostel en onze eerste trein reserveren, en verder hebben we besloten pas dingen een paar dagen van te voren te boeken. Daarmee bedoel ik: zodra we in stad #1 aankomen, gaan we de trein en het hostel van stad #2 boeken. Hierdoor hebben we wat meer vrijheid en kunnen we op het moment zelf bepalen hoe lang we ergens willen blijven.  Op dit moment staat dus alleen nog onze begin en einddatum vast.

Verder heb ik nog een klein probleempje: ik heb nog geen backpack. Oeps. Ik ben nog druk op zoek bij de mensen om me heen, of iemand er eentje voor mij heeft die ik kan lenen. Ik durf nog geen hele nieuwe te kopen, want dat vind ik een flinke investering en wie weet bevalt het backpacken me helemaal niet, dus wil ik er graag eentje lenen.

Daarnaast moeten we nog een creditcard regelen. In veel hostels kun je alleen met creditcard betalen, en die hebben we niet. Het is trouwens sowieso handig om er eentje bij je te hebben, voor de zekerheid. Zo was ik laatst met mijn moeder in Londen, en op de treinstations daar werden gewone, Nederlandse pinpassen niet geaccepteerd. Zonder creditcard hadden we dus nooit terug kunnen komen, haha!

En als laatste moeten we nog onze eerste trein fixen, maar we hebben al uitgezocht welke we willen dus ik ga er vanuit dat dat goed komt!

 

Tot zover mijn eerste update, ik hou jullie op de hoogte!

Geef een reactie

