9 Tips voor last-minute leren

Het is weer zo ver. Aanstaande maandag beginnen mijn tentamens. Liep ik tijdens het semester al achter? Jup. Heb ik dat de afgelopen dagen goed ingehaald? Nope. Ga ik nu studeren? Neh, ik schrijf eerst wel even een blogpost over hoe je eigenlijk moet leren.

  1. Mijn eerste tip, en dit doe ik zelf altijd als ik me ambitieus voel: maak een planning. Geen planning van een paar weken, maar een planning voor de aankomende dag. Mijn tactiek is altijd: een uur leren, kwartiertje pauze, een uur leren, kwartiertje pauze. Herhaal dit vier keer, en neem dan een iets langere pauze (bijvoorbeeld lunch/diner). Dan begin je weer opnieuw.
    Schrijf in een notitieboekje welk vak je welk uur leert, en houd je eraan. Je kunt zelf beslissen hoeveel tijd je waaraan besteed. Zo’n planning geeft overzicht en rust in je hoofd, omdat je nu duidelijkheid hebt over wat je wanneer kunt doen. Je kunt natuurlijk wel van je planning afwijken, als iets veel meer tijd kost dan je had verwacht, maar pas dat dan ook aan in je planning!
  2. Deze tip komt vast niet als een verrassing, maar zet je telefoon op stil. En leg hem uit het zicht, want anders zie je alsnog het knipperende lampje van een appje en wil je altijd even kijken. Zet ook je laptop uit, tenzij je die nodig hebt om te leren. Wil je bijvoorbeeld de slides van een college bekijken, download die dan en zet vervolgens je internet uit. Als je dan onbewust internet aanklikt om even te surfen, dan doet hij het niet en herinner je je weer wat je eigenlijk aan het doen bent.
  3. Werk georganiseerd. Ik ben een enorme rommelkont maar wil wel een netjes bureau of een opgemaakt bed zodra ik leer. Het klinkt misschien raar, maar ook dit geeft rust in je hoofd en je hebt minder last van prikkels.
  4. Maak aantekeningen. Dingen opschrijven helpt je het te onthouden. Zodra je dus een boek leest voor een vak, schrijf je gewoon alle belangrijke dingen op. Zo weet je het meteen, en heb je tegelijkertijd een samenvatting. Het kost veel meer tijd dan ‘gewoon’ lezen, maar je bent veel actiever bezig met de stof. Als ik gewoon iets lees, dwalen mijn gedachten namelijk meestal af.
  5. Bedenk tentamenvragen. Denk wat dieper na over de stof, en stel je zelf vragen. Je antwoorden kun je gelijk controleren via je boeken. Ook handig: doe dit samen met iemand anders en wissel je vragen uit, zo kun je elkaar ook nog helpen!
  6. Kijk filmpjes. Over vrijwel alles is er iemand die het kort en duidelijk uitlegt op youtube. Zo moet ik nu leren over de geschiedenis van de Verenigde Staten, en is er een ‘Crashcourse American History’ van John Green. Superhandig!
  7. Flashcards. Handig voor het leren van woordjes, maar ook voor andere dingen. Aan de ene kant van het kaartje schrijf je bijvoorbeeld het Nederlandse woord, en aan de andere kant het woord in de taal die je moet leren. Draai het kaartje om zodra je het antwoord weet. Als je hem fout hebt, leg je hem op een aparte stapel en zo kun je de foute kaartjes nog een keer herhalen. Ook als je geen taal leert kan dit handig zijn, door op de ene kant van het kaartje een vraag te schrijven, en op de andere kant het antwoord.  Er zijn hier nu ook veel apps en websites voor, zoals cram.
  8. Visualiseer. Dit heeft mij vaak geholpen: bedenk voorbeelden als je een begrip probeert uit te leggen of probeert te begrijpen. Ik weet nog dat mijn economie-lerares op de middelbare mij daar uit om lachte bij m’n examen, omdat ik overal zo’n lang verhaal bij opschreef terwijl dat niet nodig was. Maar ik had wel alle punten! 🙂
  9. En als laatste: wees relaxt! Ga lekker aan je bureau zitten met een kopje thee en wat te eten, en kijk alles rustig door. Door te stressen heb je alleen maar meer chaos in je hoofd en gaat het leren alleen maar slechter.

Veel succes met leren! Dan ga ik dat nu ook maar weer eens doen, haha! 😉

One thought on “9 Tips voor last-minute leren

Geef een reactie

